A Little Creation From My Little Kitchen....
Image Hosted by FileHive.com
By: baby batriesyia

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 18-Jan-2008 02:51 Email | Share | Bookmark

My friend request nak kita buatkan roti......kita ni lak sejak dua menjak ni dah jarang2 buat roti......kalu buat pun malas nak uli2, kira nak letak satu adunan terus.....tak payah nak pk2 terus bakar.....hahaha.......tak habis2 ngan malas.....tp tak leh ler buat gitu kat kawan.......nak bagi anak2 makan untuk bekal dia orang......kita buat special kat dia.....ini ler roti hadiah buat kawanku.....rotinya roti manis kosong sahaja.....kebetulan x de stok untuk buat inti.....kalu nak lebih sedap, boh ler inti apa-apa pun....



Quote:
Soft Butter Bun (Chanel) - i made some modification......

250 gm tepung high protein
50 gm tepung gandum halus >> i used about 330 gm tepung high protein sahaja
50 gm gula castor
2 sudu besar tepung susu
Secubit garam
1 biji telur Gred C
2 sudu besar yis segera mauripan
140 ml air (guna air paip sahaja)

30 gm butter

Cara saya:-

Campurkan semua bahan di atas kecuali butter hingga ia menjadi doh. Kemudian masukkan butter dan uli hingga ia sebati selama lebih kurang 10 minit. Doh agak melekit, saya uli di atas papan marble sebentar dengan sedikit tepung ditabur sekali sekala. Kemudian, saya bulatkan dan simpan di dalam bekas dan dibiarkan selama 30 minit -1 jam (bergantung suhu dapur anda). Jika adunan telah naik berganda dari yg asal, tekan doh tadi dengan hujung jari anda perlahan2. Jika doh tersebut tidak turun selepas ditekan, maknanya doh tersebut telah diuli dengan betul dan telah sedia untuk dibentukkan. Saya keluarkan doh tadi dan uli sebentar dalam seminit. Saya bahagikan tiap2 doh sebanyak 60 gm (doh ini menghasilkan lebih kurang 9 ketul roti) dan diletakkan di dalam acuan. Terserah bagaimana hendak dibentuk ya.....nampak gambar pertama roti saya tu.....itu setelah doh naik. Saiz asal adalah 1/3 lebih kecil dari yg dapat dilihat....terlupa nak snap gambar masa tu pulak......doh tersebut telah dibiarkan naik selama lebih kurang 1 jam (sbb smlm agak sejuk, doh pun lambat naik.....hehehe)......dah naik tu, saya renjiskan dengan air dan taburkan dengan badam cincang.....kemudian dibakar pada suhu 200'C selama 25 minit dengan menggunakan api bawah sahaja. Roti yang telah masak saya sejukkan di luar sahaja dengan menggunakan sehelai tuala bersih untuk menutupnya. Ini untuk mendapatkan bahagian atas roti yang lembut. Dan hasilnya pagi ni roti tersebut masih lembut......fuuuhhh lega saya.....takut gak roti jadi keras......


Siap packaging......but not for sale.....



Nina wrote

Quote:
ida isk >> hehehe....sama ekkk kita ya....
zura >> kalu dok dekat sahih sampai rumah zura......
yin hasni >> hmm buat pau pun sama cam roti gak tu.....tp nina x pernah lagi try buat pau....nanti ada masa nak cuba gak....
boxhousestudio >> waduh....panjang pulak citer tun ya.....hehehe.....yg turun kalu tekan sahih ler tang jari.....tp kalu roti x uli betul, nanti bila tekan tu, semua sekali roti turun, cam tayar kempis tun.....hehehe.....
ida natrah >> saja jer ida....senang bentuk dlm bekas gitu.....hehehe..
Rita & Kids >> i see.....rita dok sungai petani ekk??? comel anak2 rita tu.....
ayuwajah >>
fiza >> hmmm berminat gak tuhh.....nanti akak belek2 gambor yg ada dulu....hehehe
shiq >> buat jer shiq.....
baipower >> rajin..??? ala....akak tak rajin pun....biasa jer tu...
rani >> yup.....roti ni mmg lembut....akak tinggalkan semalaman kat luar, tetap lembut....
mayagift06 >>




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net