A Little Creation From My Little Kitchen....
Image Hosted by FileHive.com
By: baby batriesyia

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Sunday, 9-Dec-2007 23:44 Email | Share | Bookmark

Today masak kerutub.....tengok tu.....sedap jer menonggeng puyuh tu....puyuh buat masak kerutub....tak susah, mudah ajer.....asal ada rempah kerutub.....jadi ler kerutub tu.....tapi x de rempah pun leh gak.....tp kena ler kisar sendiri bahan2 rempah kering tu......yg tu x pasti ler, lenkali kita dpt tahu apa campurannya kita citer ler ya....



Quote:
Puyuh Masak Kerutub

4 ekor burung puyuh - digoreng separuh masak

3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia

Semua bahan ini ditumbuk halus.

Sedikit kulit kayu manis
Sedikit buah pelaga
Sedikit bunga cengkih

5 sudu besar rempah kerutub - campur air panas + gula sedikit, jadikan pes
1 mangkuk santan pekat
1 mangkuk santan cair
1/4 cawan air asam jawa
2 sudu besar kerisek
2 helai daun pandan
Gula/Garam

Tumiskan bahan tumbuk tadi bersama dengan kulit kayu manis, pelaga dan bunga cengkih hingga naik bau. Masukkan rempah kerutub yang telah dijadikan pes dengan dicampurkan sedikit air panas. Tumiskan bahan ini hingga pecah minyak. Masukkan santan cair dan biarkan ia mendidih. Masukkan santan pekat dan biar ia mendidih. Masukkan burung puyuh tadi bersama air asam jawa dan daun pandan. Biarkan ia sehingga ia sedikit kering, masukkan kerisek, gula, garam secukup rasa. Boleh dimasak hingga ia kering, atau biarkan ia berkuah.




Quote:
Ayam Goreng Crispy

Beberapa ketulan ayam

Campuran Tepung
1/2 cawan tepung gandum
1/4 cawan tepung jagung
Sedikit garam
Sedikit serbuk bawang putih
Sedikit serbuk cili
Sedikit serbuk jintan putih
Sedikit serbuk jintan manis
Sedikit serbuk lada hitam

Bahan celup
1 biji telur
1/4 cawan susu segar

Celupkan ayam ke dalam campuran tepung, kemudian celup dlm bahan celup, dan ulang digolek di dalam campuran tepung. Bolehlah digoreng hingga ia masak dengan api sederhana.


Nina wrote

Quote:
MamaFami >> hi mama......kalu makan panas2 lagi sedap ler baru crunchy.....krup krap gitu....
Yin Hasni >> ala....apa ler yg sedap sangat tu....itu masak2 orang malas jer tu......ntah yin masak lagi sedap apa.....
zura >> eh...eh.....sama timing ler kita.....kalu dah rapat tu makan pun selera sama gak......
maylique >> hai maylique......nina kat peghelih.....idok ler jauh ngan alor setar.....tima kasih sbb sudi singgah rumah cheq......rempah kerutub tu beli kat kg.....my kampung kat kelate.....
MaDiHa >> a'aa kan....bila MaDiHa cakap tu baru perasan rupa ayam tu cam cempedak goreng jer......
ida isk >> itu ler....pasal lama x makan tu yg sambar gak puyuh bila jumpa kat pasar tani.....hehehe
mamasya >> ala siannya.....x dak burung puyuh ekk.....tp kat sini pun jarang2 jumpa....bukan selalu ada jual gak....
An >> arwah abah nina dulu pernah mengajar kat sek ren bukit abal, sek ren padang pa' amat, sek ren kandis, sek ren dabong, ish...lupa lak....bnyk sangat.....anak2 murid panggil dia 'ayah soh' .....hehehe....nanti nina email ya......



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net