A Little Creation From My Little Kitchen....
Image Hosted by FileHive.com
By: baby batriesyia

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 1-Dec-2007 08:42 Email | Share | Bookmark

Mentarang
Kepah
Ini menu tengahari ni....resipinya pakai kupang dr pn puti mazura....tp kita x guna kupang....kita masak pakai Mentarang....en suami mmg x pernah makan, tp dia teringin nak rasa gimana rasa Mentarang....disyorkan masak air berserai tp entah ler ye....kurang selera bila tengok rupa Mentarang ni.....tp yg kita beli ni mmg dah siap dibersihkan, so udah putih melepak.....kalu kat pasar tani, Mentarang ni masih dlm selut...legam gitu....hehehe....kesimpulannya mudah jer le...since anak2 pun nak makan, dan cengkerang Mentarang ni sangat ler nipis dan mudah pecah2....so kita rebus jer dan kuarkan isinya......resipinya pakai yg ini.....rasanya mcm rendang....dan paling penting mudah ajer.....



Quote:
Mentarang Masak Serai
Sumber Asal: Puan Puti Mazura

Bahan-bahan:
1 mangkuk Mentarang - direbus dan diambil isinya
6 batang serai, dimayang halus
3 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
10 biji cili padi (kurang /lebihkan ikut daya ketahanan)
1 inci kunyit hidup
Suku cawan air asam jawa pekat
1 cawan santan pekat
1 sudu the garam
1 sudu makan gula pasir
3 sudu makan minyak untuk menumis
2 helai daun kunyit, dihiris halus
2 helai daun limau purut dihiris halus

Cara-cara:
1. Tumbuk bahan no. 3, 4, 5, 6 dan 9.
2. Pijarkan minyak dan tumis bahan yang ditumbuk, goreng sehingga pecah minyak.
3. Masukkan semua bahan lain kecuali gula dan daun kunyit.
4. Masak hingga agak kering, kacau selalu.
5. Masukkan gula dan daun kunyit, gaul rata sehingga daun layu.
6. Tutup api dan sedia untuk dihidang.


*Nota : mentarang ni very high in cholesterol....so be careful ler jgn makan bnyk2 ya....karang ada lak yang pening2 darah naik....



Nina wrote

Quote:
sinnchan >> alahai cik sinnchan oooo....mentarang tu menatang ler.....boleh makan....adik beradik ler tu ngan kupang ngan kepah ngan lala dsbnya.....kira satu angkatan ler tu......itu isi yg dah dikopek, benda ni pun bercengkerang cam yang seangkatannya tadi tu.....sapa2 belah utara mmg tahu benor benda ni.....dan sapa pernah lalu on the way jalan ke kampung x silap..yg tersohor ngan kelip2 tu, sempadan selangor agaknya ya...x pasti...jalan pantai ke lumut.....sepanjang jalan tu berlambak signboard tulis MENTARANG....
lynnhassan >> aaa....betul ler tu....ikut jalan tu ler....nina pun dah lupa......nina mmg selalu ke bagus kalu turun shah alam, kdg2 singgah kat de manis tu gak.....tp selalunya dah terover borong kat bagus, jadi x leh ler nak singgah de manis lagi....
tasha >> ish...boleh ajer....itu ikut kreativiti masing2....masak2 ni kdg2 main campak pun tetap sedap.....x perlu kebergantungan pada resipi sebenarnya....
sinnchan >> ini rupa mentarang tu ya......cilok dr one website..... and gambar kepah dr website rasamalaysia


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net