A Little Creation From My Little Kitchen....
Image Hosted by FileHive.com
By: baby batriesyia

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 21-May-2007 08:33 Email | Share | Bookmark

 


Quote:
SOFT BUTTER BUNS CHANNEL
Sumber: Chanel2004

Bahan-bahannya
250 gram tepung high protein/ tepung roti
50 gram tepung superfine
50 gram gula kaster
1 sudu teh garam
2 ½ sudu besar tepung susu
1 ½ sudu teh yis
1 biji telur (kecil)
30 gram mentega, dilembutkan pada suhu bilik
140 ml air

Untuk Glazing
1 biji telur, dipukul sedikit
Mentega cair, untuk sapu atas roti

Cara-caranya
1) Campurkan kesemua bahan kecuali mentega dan uli sehingga menjadi doh.
2) Masukkan mentega dan uli sehingga doh menjadi licin dan lembut. Perap doh selama 2 jam.
3) Selepas doh diperap, uli roti sekali lagi dan bahagikan doh mengikut besar yang anda suka. Biarkan ia seketika selama 10 minit. Kemudian bentukkan roti dan boleh anda isikan inti mengikut selera masing-masing.
4) Atur roti yang telah disediakan kedalam loyang empat persegi yang telah dilenser dengan mentega dan disalut dengan sedikit tepung. Perap sehingga roti naik dua kali ganda.
5) Panaskan ketuhar pada suhu 200 degree C. Sapukan roti dengan telur dan bakar selama 15 minit atau sehingga kekuningan. Bila roti telah masak keluarkan dari oven dan sapukan dengan mentega cair.
6) Sejukkan roti selama 5 minit sebelum disejukkan diatas redai


Note : yg kaler hijau tu pakai instant custard + susu segar + pewarna hijau..... saja jer ler nak tukar kaler....ni kalau Tina tengok, mau dia tak lalu makan......

Nina wrote

Quote:
zura >> jangan ler mareee.....minggu ni bagi entry masuk pasal minggu depan k nina offfff.....
ida isk >> itu ler....saja jer ler gatal tangan nak buat roti....
MamaFami >> tak kreatif tu mama....tu malas tu.....main tenyeh jer atas roti....
rinnchan >> a'aa ya.....rupanya rinn yg kreatif sbb nina x terpikir lak nak boh mulut kat roti tu....
lynnhassan >> mmg gebu roti tu....
nana >> ala.....biasa2 jer tu....takat tenyeh kaler je
dhia >> roti ni mmg gebu dhia....
suraya >> nina mmg ambik tempahan utk sekitar kedah/perlis.....
mrs apple >> tu ler....teruja nak tukar kaler
aeyla >> silakan aeyla.....dengan gembiranya....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net